16. Hakketak
Toen mijn besluit vaststond dat ik aan 't bloggen zou gaan, ging ik op zoek naar een geschikte naam. Van alles en nog wat, daar zou het over gaan. Het zou dus geen opsomming van reizen, noch boekbesprekingen worden, zoals er al zovele blogs zijn. Ik zou van de hak op de tak springen en elke week op zaterdag een nieuw thema aanboren. Het werd gemakkelijkshalve "Hakketak", mijn eerste stap was gezet. Er werd met een webhoster een contractje gemaakt en ik was vertrokken. Misschien had ik toch beter eerst opgezocht wat die hakketak eigenlijk betekent, want wat bleek, de definitie van "hakketak" is ruziën, bakkeleien, bekvechten, twisten, kibbelen, krakelen, vitten en dat is nu juist wat ik absoluut niet wilde.
En wat bleek verder nog, dat carnavalstoeten ook aan "hakketakken" doen en dat is dan van één café naar een andere zwalpen en daar ga ik het ook niet over hebben.
Waarom had ik dat allemaal niet eerst opgezocht? Soit, ik doe met mijn "hakketak" verder want voor mij is het duidelijk een afkorting van "van de hak op de tak springen".
Achteraf vond ik toch wel een nieuwe uitleg zeker: "van de hak op de tak springen" betekent telkens opnieuw een ander onderwerp aansnijden en het verhaal gaat verder zonder rode draad. Dat is 't, beter had ik het niet kunnen verwoorden. Ik had dus toch gelijk om voor dit woord met een meervoudige betekenis te kiezen.
Het is me nadien opgevallen hoeveel woorden er eigenlijk twee en meer betekenissen hebben. Ik noem er hier maar één, bijvoorbeeld "ARM", zowel een lichaamsdeel als "NIET RIJK". Fantastisch toch, ne mens leert alle dagen bij! En dat zou goed nieuws zijn ware het niet dat we elke dag weer evenveel vergeten. Nu tja, ik kan alleen over mezelf spreken, misschien is dat voor mijn blog lezers geen enkel probleem.
Die "meer betekenissen" kunnen natuurlijk voor veel verwarring zorgen en ik heb voor jullie hier een voorbeeldje van gevonden, daar gaan we:
De inspecteur
brengt verslag uit van zijn enquête in de Middelbare Scholen bij de meisjes van
de twee hoogste jaren. "Ik heb aan alle leerlingen, 2596 in totaal, gevraagd of
ze "maagd" waren en raad eens wat het resultaat was"?
"Dat moet ongeveer de helft zijn", zei zijn collega.
De inspecteur
schudde zijn hoofd. "Neen zei hij, er zijn er maar 208, de anderen zijn stieren,
tweelingen, rammen, enz.